"The glory of gardening: hands in the dirt, head in the sun, heart with nature. To nurture a garden is to feed not just on the body, but the soul" Alfred Austin

Translate

Wednesday 16 November 2011

Polianthes Tuberose Pearl

Nu mai stiu exact motivul pentru care am vrut tuberoze. Si nu numai ca am comandat online iarna trecuta dar am si cumparat un pachetel de Tuberose Pearl doar ca sa fiu sigura ca le vad crescand in gradina mea. Cu grija i-am ales un loc din care sa se faca usor vazute si mai ales sa isi faca simtit parfumul minunat.
Din cei patru rizomi de marime mica spre mijlocie, au trait doar trei, si din acestia doar o singura tuberoza a inflorit in gradina. Am asteptat cu rabdare sa creasca, si ca  la carte, a inflorit in luna august.
Nu as spune ca este o floare bogata, are frunzele amplasate la baza, lungi si late, si doar o tija florala care ajunge cam la un metru. Pot fi cu florile simple sau duble, in forma de clopotel de culoare alba si usor rozaliu inainte de deschidere. Nu are nimic prea deosebit inainte sa infloreasca, vezi tija inalta si flexibila si te intrebi daca mai rezista in bataia vantului. Eh, odata ce florile se deschid, parfumul este atat de puternic ca atrage ca un magnet. Delicat si imbietor, unii spun ca parfumul e chiar magic, este foarte puternic seara si aroma unica se simte de la distanta.
Nu au cerut atentie speciala, au o crestere destul de lenta, amplasate in plin soare, un pic umbrite de tufa de crizanteme si rudbekia, in pamant mai mult nisipos. Le-am fertilizat usor cam la trei saptamani, si udate din belsug din cauza arsitei din vara asta.
Una din cele trei a inflorit cam la sfarsitul lui august, atat florile si parfumul au rezistat mai bine de trei saptamani. Celelalte doua tuberoze nu dadeau nici un semn ca ar fi gata de inflorire si se apropia deja luna octombrie. Cand am vazut ca una din ele are boboci de flori, am hotarat sa le salvez, si am mutat in ghivece cele doua tuberoze nehotarate.
 
 
Le-am adus in casa si au inceput sa creasca uluitor de repede. Am asezat cele doua ghivece cat mai aproape de geam, in soarele de dimineata. Tulpina a crescut foarte inalta, parca mai inalta decat in gradina si cam la trei saptamani au aparut primii boboci. In casa, bobocii nu au mai avut tenta de culoare rozalie, au fost doar simplu alb imaculat, petale lucioase parca usor cerate, dar flori mai putin dese decat ale tuberozei inflorite in gradina.
 
A trebuit sa le pun un sprijin, tulpina inalta se indoia sub greutatea inflorescentei care a deviat de la verticala in cautarea luminii naturale, spre geam.
 
Au inflorit amandoua, iar seara parfumul incredibil umple toata casa. Se zice ca parfumul are puteri magice, asa o fi... aduce un iz de energie pozitiva si zilele gri de toamna se transforma si primesc culorile si parfumul verii.


9 comments:

  1. I divided my tuberose this year because of that all the rain it had no flowers this year. i still have it in 2 pots in the house. Perhaps next summer will be different. Yours looks beautiful like a white orchid!

    ReplyDelete
  2. Ah, Doamne, stiu cum miroase tuberoza ! Te ameteste, te imbata, te face fericit ... Sint o splendoare toate trei, parca sint mai frumoase ultimele, au corole delicate, ca orhideele. Acum ma inverzesc eu de invidie ... ale mele fac doar frunze. Le e prea cald aici ...
    o zi frumoasa, Dana !

    ReplyDelete
  3. Dani, cand ar trebui sa infloreasca tuberozele la tine? poate vor inflori acum cand s-a mai racorit putin. Stiu ca sunt pretentioase, cred ca am avut norocul incepatorului, om vedea la anul daca mai vor sa infloreasca. Sa ai un weekend minunat!

    ReplyDelete
  4. Becky, this is my first year growing tuberoses, I hope they will bloom again next summer. Thank you for visiting, have a great weekend.

    ReplyDelete
  5. Sunt minunate, nu reusesc deloc sa le fac sa infloreasca, m-am lasat. Parfumul e inegalabil, de vis.Felicitari.

    ReplyDelete
  6. Te, które rozkwitły Ci w domu mają bardzo ładne podwójne płatki. Zapach mają niesamowity, to prawda. Miałam je w ogródku . Pozdrawiam
    ( dziękuję za komentarz u mnie ).

    ReplyDelete
  7. Corina, sper sa am acelasi noroc si la vara. Stiu ca nu fac flori decat maxim trei ani la rand.

    ReplyDelete
  8. Foarte frumoase!
    Din pacate, anul trecut am uitat sa le scot şi am ramas fara ele.Seara cand stateam pe terasa ma ametea mirosul lor.

    ReplyDelete
  9. Deja se usuca frunzele, n-am facut nimic nici anul asta. Mama zice, ca le trebuie multa apa ... cu seceta din vara asta, n-aveam nici o sansa. Vedem anul viitor ...

    ReplyDelete